torsdag 7. april 2011

Lue i fastmasker

Nå har jeg endelig fått til min første hekla lue! Plagdes veldig i begynnelsen, spesielt med festinga bak hver runde.
Men fant en video på garnstudio.no som viste hvordan det skulle gjøres. Genialt! 
Jeg kommer til å legge ut oppskrifter på det meste av det jeg lager. 
Jeg irriterer meg ofte når jeg finner noe fint hekla på nettet, også er det ikke noe oppskrift på det. Så derfor skal jeg med glede dele litt av mine her! 


Den lua som jeg laga nå, var på bestilling. Den skulle være svart og rosa, også gjerne litt "baggy" 
Sånn ble den

Jeg syns den ble utrolig kul, og skulle gjerne hatt en sånn selv!

Den er hekla med Drops Ica garn på pinne 8.

Oppskrift
 Legg opp ca 54 masker, og ta sammen i en ring med 1. kjedemaske i

  1. lufmaskebue. 


Hekle en fastmaske i hver maske i 20 omganger eller lenger

om du ønsker en lengre baggy lue. 



Nå begynner fellingen. Huske å marker ved en maskemarkør
eller tråd begynnelsen på omgangen. 



Fell ved og hoppe over en maske, eller hekle to sammen.



Omg. 21.     Fell 2 masker jevnt fordelt. 
Omg 22       Hekle uten felling 
Omg 23       Fell 2 masker jevnt fordelt på omgangen 
Omg 24       Fell på hver 6 maske
Omg 25       Fell på hver 5 maske
Omg 26       Fell på hver 4 maske 
Fortsett sånn til du har felt alle maskene. 




Snurp sammen hullet og fest godt.. 



Sy på en stor dusk om du ønsker det. 

Om du lurer på hvordan du fester bak for hver runde, så anbefaler jeg og se på denne videoen :



1 kommentar:

  1. Når du sier "fortsett sånn til du har felt alle maskene", betyr det å felle for hver 4. maske, eller begynner man på nytt med én omgang med å felle 2 jevnt fordelt, deretter én omgang uten felling, deretter 2 jevnt fordelt, så hver 6. også videre?

    Er nybegynner skjønner du, og må ha det inn med teskje ;)

    SvarSlett