lørdag 4. juni 2011

Oreokake, Steg for steg

For ikke så lenge siden smakte jeg oreo kake for første gang. Jeg eeelsket den! Jeg har bakt en selv  etter det, og jeg skal dele en kjempebra oppskrift med dere! 



Du trenger:

Ca. 450 g Oreo kjeks (det er ca. 3 pakker)
100 g smeltet smør
2 pk. Tine kremost naturell (eller 1 pk Phildelphia 225 g) myknet
2,5 dl melis
ca 3,5 dl piska krem 
2,5 spiseskjeer sukker
1 pose sjokolademousse fra Freia ( Jeg brukte den med melkesjokoladebiter i.. naaammm)
1 dl fløte ( piskes som krem) og 1 dl h-melk til moussen
Sjokoladesaus til topping 


------------


1/4 del av oreo kjeksene legges for seg i en skål og brekkes opp i småbiter:


Putt resten av kjeksene i en pose eller noe lignende, og smuldre de opp til veldig små biter:


Så smelter du smør,  heller det over kakesmulene å blander det godt til det kan smøres ut i en form:


Bruk en 24 cm rund form


Mix kremosten med melis.
Bruk gjerne en stavmikser for å få en fin å luftig konsistens


Ta en ny bolle, og mix krem med sukker:
bruk ca halvparten av den stivpiskete kremen til å røre inn i den ferdige ostemassen (forsiktig med en slikkepott el. lignende)




Smør massen over kakebunnen og legg på halvparten av kakebitene du satte til side. 
Sett den i kjøleskapet i 30 min.




Lag sjokolademoussen i henhold til det som står som alternativ 2 på pakningen ( med pisket krem og H-melk)
Og etterpå rører du inn de siste kakebitene inn i moussen.


Smør moussen over kaken, og sett den i kjøleskapet i en time til.



Så legger du på resten av kremen, og pynter litt med sjokoladesaus


Kaken bør stå i kjøleskapet i noen timer når den er ferdig. Helst over natten. 

Så blir den suuupergod!! :D




Ha en fin fin lørdag alle sammen, kanskje det blir kakebaking? :)





3 kommentarer:

  1. Du er såå flink vennen min:) savner deg såååå MYE <3

    SvarSlett
  2. Søte du <3 Savner deg og !

    SvarSlett
  3. SV: Takk for det! Falt veldig for bloggen din også :) Synes du er så flink med håndarbeid, og blir veldig lyst til å starte selv :) Får se da hva som skjer :))
    Spennende å bli tobarnsmor! Stor koser meg :)

    SvarSlett