torsdag 21. april 2011

Trøtte dager i uke 21

I dag er jeg 21 + 1 uker på veg i svangerskapet!


Etter noen få uker der jeg har følt meg rimelig opplagt, har trettheten kommet snikende tilbake.
Jeg er så ufattelig trøtt om morningen! I dag tror jeg faktisk det BARE har med å gjøre at jeg har drømt om bestemorruter i hele natt. Og ikke fått sovet. Det kommer til å kjennes i dag! Jeg har også fått så vanvittig vondt i en tann, som gjør at jeg ligger å vrir meg. Den ene visdomstanna har nok sett sine beste dager, og er klar for trekking. Eller, det har den nok vært veldig lenge. Tannlegen er jo svindyr i påsken, så jeg må prøve å holde ut til de åpner igjen. Så spørs det jo da, om de trekker tann på en gravid ! Noen som vet? Jeg har vært to ganger til tannlegen, for noen uker siden, men da var det bare simple ting hvor de ikke trengte å ta røngten bilder. Det værste med å dra til tannlegen nå når jeg er kommet ganske langt i svangerskapet, blir vel det å ligge i stolen. Det er så ufattelig vanskelig å få puste ordentlig når jeg ligger på rygg! Phu!


Jeg tror lillegutt har det veldig bra inni magen. Han viser hver eneste dag at han er til stede, og sparkene hans blir bare mer og mer tydelige. Nå er det nok ikke lenge før det kjennes utenpå også!








Fra 21 uker og 0 dager til 21 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 400 g 
CRL: 17,5 cm 
Full lengde: 26 cm




Fosteret er i begynnelsen av denne uken 19 uker gammelt. Det er svært aktivt og har fremdeles god plass i livmoren. Du kjenner sannsynligvis mange av bevegelsene, men ikke alle. Nå som fosteret kan sove, vil det sakte men sikkert få rutiner rundt dette. Men ikke forvent at de passer overens med dine egne. Både fostre og små barn har en tendens til å bestemme døgnrytmen selv. Du oppdager gjerne at fosteret er aktivt når du legger deg.
Selv om fosteret har vokst mye, er det svært tynt og spinkelt ettersom fettlaget ikke er særlig tykt ennå. Fosteret fortsetter å gjøre pusteøvelser hvor det trekker fostervann inn i lungene og ”puster” det ut igjen. Fordi det er fullstendig omsluttet av fostervann, er barnets bevegelser mye mer delikate og flytende enn etter fødselen når tyngdekraften gjør enkelte bevegelser umulige fordi musklene ikke er sterke nok. Derfor kan barnet virke litt klumsete og ukoordinert den første tiden. I livmoren kan barnet derimot boltre seg fritt med både kollbøtter, boksing og harde spark



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar