torsdag 7. april 2011

Uke 19

I går rundet jeg uke 19 i svangerskapet. Jeg begynner å syns denne graviditeten virker ueeeendelig! Men, nå er jeg faktisk snart halvveis! Og tenker på det lille gullet som kommer, så da går det fint. 
Jeg har slitt veldig med hodepine denne gangen, noe jeg slapp når jeg gikk med datteren min. Da gikk jeg hele svangerskapet uten migrene. Denne gangen har jeg det nesten 1 gang i uka, og det er utrolig slitsomt. 
Tror kanskje det har noe med at jeg venter gutt denne gangen... men, hvem vet. 
Ellers har formen egentlig vært veldig fin, så jeg skal vel ikke klage. Jeg har vært veldig lite kvalm. Bare noen få dager som var litt ekstreme, men ellers bare litt uggen på kveldstid en periode.
Nå går jeg bare og venter i spenning på at den lille skal sparke litt mer. Jeg kjenner liv mist en gang om dagen, men ikke skikkelige spark enda. Det kommer vel hvilken dag som helst nå tenker jeg .


Her er noe av det som skjer i uke 19
Vekt: 250 g 
CRL: 15 cm 
Full lengde: 21,5 cm


Barnet:
Livet inne i livmoren
Fosterets hørsel utvikler seg mellom uke 15 og 20. Og selv om tilværelsen i livmoren er stille, så finnes det lyder, og nå kan fosteret ditt ha glede av disse. Fosteret hører blodgjennomstrømningen din og hjerteslagene dine. Og fosteret hører lydene fra innvollene dine og når du nyser, hoster, raper og ler. Fosteret kjenner stemmen din på et tidlig tidspunkt. 

Og nervecellene i hjernen som er knyttet til smak, berøring, lukt, syn og hørsel, blir mer spesialisert og danner mer kompliserte koblinger. 

Et fettlag som ser ut som deig, beskytter den voksende huden fra fostervann. Dette kalles fosterfett, eller "vernix caseosa", og det fester seg til lanugohåret.
Moren:
Pigmentflekker
Mange gravide får små merker fra sprengte blodkar i ansiktet, på skuldrene og armene. Noen får også veldig røde håndflater. Noe som er langt mer utbredt, er pigmentflekker – spesielt i ansiktet, men også andre steder på kroppen. Disse flekkene forsvinner vanligvis etter fødselen, men du må være forsiktig når du er i solen. Bruk kremer med høy solfaktor, slik at du ikke blir solbrent, for da kan pigmentflekkene bli permanente. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar