onsdag 13. april 2011

Uke 20

Nå er jeg halvveis! Jippi! :)
Den siste uken har den lille krabaten i magen virkelig begynt å vise at han er tilstede. Det er så koselig og endelig føle litt sparking. Foreløbig kjennes det bare på innsida, men jeg tror ikke det er lenge igjen før man kjenner det når man legger hånden på magen.
Den føste halvdelen av svangerskapet syns jeg har gått ufattelig treigt, men det har vel kanskje mye med årstiden og det triste været som har vært ute. Nå begynner det jo å bli vår, og SOOOOL! Så nå frem mot sommeren håper jeg at det går fortere. Nå er det jo bare 3 uker til vi reiser på ferie til Frankrike. Jeg gleder meg skikkelig til å komme meg bort en tur! Skal bli så gøy. Håper vi finner masse fint til babyen der borte.

Her ser du min uke 20 mage:

Gratulerer, du er halvveis! Det er 141 dager bak deg og like mange foran deg.
Høres det mye ut?
Mange mener at ukene mellom uke 20 og 30 er de beste i svangerskapet.


Fra 20 uker og 0 dager til 20 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 325 g
CRL: 16 cm
Full lengde: 25 cm

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 18 uker gammelt. Til nå har fosteret hatt perioder med mer og mindre aktivitet, men først nå får det søvnfaser. Det veksler mellom aktive perioder og perioder med søvn, men har ikke noe bestemt søvnmønster helt ennå. Det sover gjerne mest når du er i aktivitet og våkner når du skal legge deg. Noen fostre finner fort en favoritt-sovestilling.
Det fine lanugohåret dekker nå hele hodet og øyenbryn begynner å formes. Hos jenter vil livmoren være ferdig utviklet i løpet av denne uken, og skjeden formes.
Det er brunt fett som hjelper barnet å holde varmen etter fødselen. Slikt fett dannes nå under huden på halsen, brystet og i skrittet. Et annet fettlag vil dannes over hele kroppen etter hvert.
Et kremaktig vokslag kalt vernix begynner å dekke huden. Dette inneholder blant annet døde hudceller,lanugoceller og olje fra kjertlene. Vernix beskytter fosteret mot blant annet infeksjoner. Noe vernix vil være til stede på kroppen ved fødselen, og gjør barnet glatt slik at det lettere kan passere gjennom fødselskanalen. Nyfødte har gjerne rester av vernix i hudfolder.
Morkaken er ferdig formet og vokser fra nå av bare i diameter, ikke i tykkelse.

6 kommentarer:

  1. Jag är så glad för er skull! <3

    SvarSlett
  2. Så koselig blogg! Kjekt å lese om andre som en liten en inni magen :-)
    He en fin Onsdag!

    SvarSlett
  3. Så gøy at du syns det da:) Tusen takk!

    SvarSlett
  4. Så fin mage du har :)
    Kjenn at e bære bittelitt misunnele...

    Åsså sku e ønskæ e va like flenk å hækkel som dæ du e... Her går dæ stort sett i strekking.

    Ønske dåkker ein fin fin påske!

    SvarSlett
  5. Tusen takk Elin! Du er jo kjempeflink å strikke da! Og det kan jeg nesten ikke i det hele tatt. God påske til deg også!

    SvarSlett